Vi har altid fokus på at give vore kunder enkle, overskuelige og hurtige indsigter i udvalgte målmarkeder
Food Service - Kvalitet er vigtigere end prisen
- 09/02/16

Nye tal fra food service:

Kvaliteten er vigtigere end prisen

En nyligt afsluttet undersøgelse foretaget af analysevirksomheden 4B Research afslører bl.a., at food service-branchen er loyale indkøbere, og at kvaliteten af råvarerne vægtes højere end prisen. Men de to kriterier er til gengæld vigtigere end alle andre parametre, når der skal vælges leverandør.

Økologi, lokalt producerede varer og spændende aktiviteter sælger ikke mange billetter i food service-branchen. Det er en af hovedkonklusionerne i det nyeste Food Service Indeks fra analysevirksomheden 4B Research. Indekset omfatter besvarelser fra 1200 slutbrugere årligt.

4B Research har bl.a.[P1]  spurgt respondenterne i kantiner, storkøkkener, hoteller og kursus-/konferencecentre, hvad producenterne kan gøre fremover. Her svarer 35 %, at kvaliteten skal fortsætte på samme høje niveau, mens 21 % mener, at prisen skal holdes nede. Til sammenligning prioriterer kun 8 % mere økologi, og blot 1 % er interesseret i flere spændende aktiviteter.
 
- Det er meget symptomatisk for udviklingen i branchen, at kvalitet og pris helt uden sammenligning er de vigtigste grunde til at vælge en given leverandør, forklarer Dennis Blome, direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd. - Det kan være rigtig fint at supplere oplevelsen af produktet med ekstra tiltag, men vi oplever et markant stigende fokus på kerneproduktet og om der er sammenhæng mellem kvalitet og pris. Indkøberne har erkendt, at det ikke er nok at se udelukkende på prisen, så de producenter, der formår at levere et kvalitetsprodukt - til en konkurrencedygtig pris - står helt klart forrest i køen ude hos slutkunden.
 
Bemærkelsesværdigt er det i hvert fald, at betydeligt flere adspurgte sætter kryds ved ”holde kvaliteten” end ved ”holde prisen”.
 
Loyale food service-kunder
Købsloyaliteten er høj i food service-branchen, og den er ikke blevet mindre med årene. I dag køber food service-kunderne i gennemsnit 74 % af råvarerne hos den samme hovedleverandør, og selvom dette til dels kan forklares med, at grossisterne er blevet færre og større, så er det også tegn på en høj tilfredshed, mener Dennis Blome:
 
- Vi har lavet Food Service Indeks siden 2010 og har over årene set en stigende købsloyalitet. Det kan til dels forklares med grossisternes øgede fokus på også at levere friske råvarer som frugt og grønt eller fersk fisk, hvilket betyder, at de små slagtere og grønthandlere er blevet mere trængte.  Men det hænger også sammen med fødevareskandaler, som har været med til at øge bevidstheden om fødevaresikkerhed. Mange føler sig - hvad enten det er berettiget eller ej - mere sikre på, at de store leverandører har styr på sikkerheden.



Tilbage til oversigten

 
 
Food Service - Kvalitet er vigtigere end prisen
09/02/16

En nyligt afsluttet undersøgelse afslører bl.a., at food service-branchen er loyale indkøbere, og at kvaliteten af råvarerne vægtes højere end prisen.

Fokus på det, der IKKE er der
24/07/17

Retter uden gluten, uden laktose, uden sukker og uden fedt, er det som restauranterne, hotellerne, kantinerne og de offentlige køkkener har mere og mere fokus på.

BIG data er som teenagesex
01/06/17

Alle taler om det, ingen ved rigtigt, hvordan de skal gøre det, men alle tror, at alle andre gør det, så alle hævder, at de gør det. Jeg taler naturligvis om big data.

"Vi har mere end 10 års erfaring med værdiskabende markedsanalyser"