Vi har altid fokus på at give vore kunder enkle, overskuelige og hurtige indsigter i udvalgte målmarkeder
Håndværkere køber det, de plejer
Dennis Blome - 30/05/16

Håndværkere køber det, de plejer

Den danske håndværker stoler på sin mavefornemmelse, når han skal ud og købe nyt. En rundspørge blandt landets håndværksvirksomheder viser blandt andet, at et allerede eksisterende kendskab til produktet er afgørende, når firmakortet skal i brug.
 
De danske håndværksvirksomheder er en attraktiv målgruppe for producenter af værktøj, arbejdstøj, byggematerialer mm.
 
Men det tyder på, at håndværkerne i høj grad holder sig til de mærker, de kender i forvejen. En ny rundspørge foretaget af analysevirksomheden 4B Research viser nemlig, at 53 % af de adspurgte køber det produkt eller det mærke, som de kender i forvejen, og at det er dette parameter, der er vigtigst for dem i købsprocessen. Til sammenligning svarer 23 %, at det er vigtigst, at mærket har et godt ry generelt, 14 % vægter anbefalinger fra arbejdskolleger højest, mens 10 % siger, at en anbefaling fra butikspersonalet er det mest afgørende.
 
- Tallene bekræfter, at byggebranchen er en konservativ branche, og at det kan være vanskeligt at komme til med et nyt produkt. Den danske håndværker lytter til de gode råd i butikken, men han sætter større lid til kollegernes troværdighed og egne erfaringer. Hvis jeg var producent af værktøj eller byggematerialer, ville jeg tage den viden med i mine overvejelser, når jeg skulle markedsføre mine produkter i Danmark, siger direktør hos 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd, Dennis Blome.
 
Holdbarheden topper
Det er ikke kun kendskab, der har betydning for købsadfærden hos landets håndværkere. Holdbarheden er også en væsentlig faktor for købsbeslutningen, hvad enten der er tale om arbejdstøj, værktøj eller andet:
 
Hele 71 % af de adspurgte svarer, at holdbarheden er det mest afgørende, når de skal købe nyt. Til sammenligning prioriterer 19 %, at det er let at anvende produkterne, 9 % svarer, at leveringstiden er afgørende, og 2 % går mest op i, at der er mulighed for reparation. Dermed er holdbarhed det altoverskyggende købskriterium, når det kommer til egenskaber ved produktet.  
 
4B Research har spurgt 500 ansvarlige for indkøb af værktøj, byggematerialer, arbejdstøj o.lign. i tilfældigt udvalgte danske håndværkervirksomheder inden for tømrer-, murer-, el- og vvs-faget om bl.a. deres valgkriterier og købsadfærd. Det er tredje gang, indekset bliver gennemført.
 
For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Direktør Dennis Blome, 4B Research, tlf. dir. 3692 6130 eller db@4-b.dk



Tilbage til oversigten

 
 
Håndværkere køber det, de plejer
30/05/16

Den danske håndværker stoler på sin mavefornemmelse, når han skal ud og købe nyt.

Omnibus undersøgelser
03/09/18

Så laver vi igen vores omnibusundersøgelser i byggebranchen og Food Service.

Fødevarefusk
20/08/18

Gør producenterne nok for at undgå fødevarefusk i Food Service segmentet?

"Vi har mere end 10 års erfaring med værdiskabende markedsanalyser"