Vi har altid fokus på at give vore kunder enkle, overskuelige og hurtige indsigter i udvalgte målmarkeder
Fokus på det, der IKKE er der
Dennis Blome - 27/08/17

Fokus på det, der IKKE er der.

Retter uden gluten, uden laktose, uden sukker og uden fedt, er det som restauranterne, hotellerne, kantinerne og de offentlige køkkener har mere og mere fokus på.

I vores netop gennemførte 4B Food Service Indeks hvor vi har spurgt 300 kantiner, restauranter, hoteller og offentlige storkøkkener om deres forventninger til fremtiden, er der en tydelig tendens til, at der producers flere og flere retter uden laktose, gluten, sukker og fedt.

Således er udviklingen fra 2015 til nu kun gået en vej og det er opad.
I 2015 forventede 7% af køkkenerne at producere retter uden gluten, i 2017 er tallet 14%. 4% af køkkenerne forventede at producere retter uden laktose i 2015, i 2017 er tallet 11%.
Retter med lidt eller ingen sukker er steget fra 6 % af køkkenerne i 2015, til 14% i 2017. Fedtfattige retter er steget fra 14% i 2015, til 24% i 2017.

Den tendens der er overalt i samfundet med fokus på allergier og sundhed, skal naturligvis også smitte af når vi går og spiser, hvad enten det er på restauranten eller i kantinen.

Tilretningen af menuerne er opstået på baggrund af en stigende efterspørgsel fra kunderne og brugerne i de enkelte køkkener. En efterspørgsel som slutbrugerne i Food Service segmentet er hurtige til at reagere på og tilpasse deres udbud efter.

Vi har lavet vores Food Service indeks siden 2010 og har over årene set, at Food Service kunderne, kantinelederne, køkkencheferne og økonomaerne er gode til at tilpasse deres udbud efter trends og tendenser, samt efterspørgsel fra kunderne og brugerne, uanset om det gælder gluten og laktose eller økologiske produkter.



Tilbage til oversigten

 
 
Fokus på det, der IKKE er der
27/08/17

Retter uden gluten, uden laktose, uden sukker og uden fedt, er det som restauranterne, hotellerne, kantinerne og de offentlige køkkener har mere og mere fokus på.

Omnibus undersøgelser
03/09/18

Så laver vi igen vores omnibusundersøgelser i byggebranchen og Food Service.

Fødevarefusk
20/08/18

Gør producenterne nok for at undgå fødevarefusk i Food Service segmentet?

"Vi har mere end 10 års erfaring med værdiskabende markedsanalyser"