Vi har altid fokus på at give vore kunder enkle, overskuelige og hurtige indsigter i udvalgte målmarkeder
BIG data er som teenagesex
Dennis Blome - 01/06/17

BIG data er som teenagesex

Alle taler om det, ingen ved rigtigt, hvordan de skal gøre det, men alle tror, at alle andre gør det, så alle hævder, at de gør det. Jeg taler naturligvis om big data, som jo er blevet et kæmpe buzzword de senere år.

Der tales og skrives rigtig meget om big data, men samtidig kan det være svært at forholde sig til, hvad begrebet reelt dækker over. For mig som dataekspert er big data kolossale datamængder, som de færreste danske virksomheder - eller de færreste virksomheder i verden for den sags skyld - råder over.
 
Derimod har enhver virksomhed - uanset størrelse - adgang til data, som med lidt branchekendskab og talforståelse kan fortolkes til indsigter, der kan skabe mærkbare resultater.
 
Udover de data, der genereres via salg, produktion, kundedatabaser, CMS systemer, økonomi, lager og leveringsinformationer, findes der naturligvis også kunde- og markedsundersøgelser. Takket være den vilde udbredelse og vidtstrakte misbrug af begrebet big data de senere år, går mange dog rundt og tror, at den slags undersøgelser altid er en kæmpestor (læs: dyr) opgave. Men den gode nyhed er, at dine data altså ikke behøver at være ”BIG” for at være brugbare.
 
Brug de data, du har til rådighed
Brugbare data er bl.a. alle de data, virksomheden allerede har adgang til. Jeg besøger mange virksomheder, hvor man bliver tydeligt overraskede over at finde ud af, hvad man kan få ud af ”ganske almindelige data”, der via virksomhedens forskellige systemer nærmest genererer sig selv.
 
Derudover er det altså ikke så farligt at kaste sig ud i en kunde- eller markedsundersøgelse. Men ligesom med så meget andet, er det selvfølgelig en god idé at have lagt en klar plan, inden man begynder at ulejlige sine kunder.
 
Har man adgang til begge typer data, altså både de generelle data om kunderne såvel som en målrettet kunde- eller markedsundersøgelse, kan man begynde at kombinere dem. Og så er det, at det bliver rigtig sjovt.  
 
Find ud af hvilke data, der skaber værdi
Gør op med tanken om, at I også bør gøre noget ved ”det der big data” og overvej i stedet, hvad det reelt er, I behøver viden om.
 
Vi kan ofte skære det ned til få punkter, hvor nogle af de vigtigste er kundernes adfærd, kundernes tilfredshed, jeres indtjening på kunderne og de enkelte kundegrupper. Det er ikke big data, det er såmænd bare ganske almindelige relevante data.
 
Hvis I som virksomhed kan finde ud af, hvorfor jeres bedste kunder handler netop hos jer, står I også stærkere i forhold til at opsøge nye kunder og udvide forretningen.
 
Det gælder i bund og grund om at finde og erkende sit databehov og bruge tid og energi på at fremskaffe de data, der giver værdi for virksomheden.
 



Tilbage til oversigten

 
 
BIG data er som teenagesex
01/06/17

Alle taler om det, ingen ved rigtigt, hvordan de skal gøre det, men alle tror, at alle andre gør det, så alle hævder, at de gør det. Jeg taler naturligvis om big data.

Nøglebundtet eller Schlüsselbund til byggebranchen
05/03/18

Et stærkt samarbejde med markedsafdækning, PR – kommunikation og etablering af kontakter i Tyskland.

Eksport til Tyskland
28/02/18

Jeg var rådgiver i et gremium, der skulle vurdere 10 danske virksomheders forberedelse til det tyske marked.

"Vi har mere end 10 års erfaring med værdiskabende markedsanalyser"